Allt fler tar kosttillskott efter träning

Här diskuterar vi allt som har med styrke- och gymträning att göra.

Allt fler tar kosttillskott efter träning

Inläggav daniel 02 jul 2007, 12:55

Försäljningen av kosttillskott för personer som tränar ökar markant. Det visar en analys av marknadsundersökningsföretaget ACNielsen. Från april 2006 och till april i år ökade försäljningen av sporttillskott med 400 procent i dagligvaruhandeln.

"Stora ekonomiska intressen"
Markus Hagström arbetar på ett gym i Stockholm som personlig tränare och hälsopedagog. Han berättar att de vanligaste sporttillskotten som används av många motionärer, idrottare och styrketränare, är proteintillskott och så kallade gainers.

– Proteinpulver skulle man äta för att säkerställa proteinet i kroppen, för att bygga upp de muskler som man brutit ned under träningen. Gainers är ju en kombination av dels återämtningen, att du laddar upp med den energi du har gjort av med under din träning, samt får proteinerna för att bygga upp musklerna igen, säger Markus Hagström.

Vad äter du själv?

– Jag äter gainers.

Ser du att vanliga motionärer äter sådana här kosttillskott?

– Ja, det är de som står för den största biten. Och framförallt folk som vill öka i muskelmassa. Det är väl de som är målgruppen om man ser till marknadsföringen.

Samtidigt som försäljningen av sporttillskott ökar, har användningen av kosttillskott inom det olympiska laget halverats under en tioårsperiod.

– Man har kommit till insikt om att det här har ingen effekt. Samtidigt som de aktiva har fått mer stöttning från dietister och så vidare, så att man äta bättre och näringsriktigare mat. Nästa är det finns en uppenbar risk för så kallad misstagsdopning, i samband med säger Bo Berglund, chefsläkare på Sveriges Olympiska kommitté.

Varför tror du att försäljningen av sporttillskott ändå ökar?

– Jag tror att det egentligen är ett uttryck för den gymkultur som finns. Man säger att olika typer av preparat bidrar till prestationsutveckling. Det finns ju stora ekonomiska intressen här också, som ju är angelägna om att den bilden ska upprätthållas.

Vad säger du till vanliga motionärer och styrketränare, behöver de ta extra proteintillskott?

– Nej det behöver de inte. Ta en kopp choklad, eller ett glas mjölk och en ostmacka, säger Bo Berglund.

Urklipp från Sveriges Radio EKOT
http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=1457889

Vad anser ni om det ökande intaget av kosttillskott bland motionärer, styrketränare m.m i Sverige? Vad säger ni om olympiska lagets minskande av kosttillskott under en 10 års period? Har kosttillskott den önskade effekten eller är det en stor bunt falsk markandsföring? Vill gärna höra vad folk anser och tycker.
Användarvisningsbild
daniel
Gammal räv

Inläggav biffen 02 jul 2007, 16:27

Ja, klart det är mycket ekonomiska intressen i kosttillskott. Det har blivit en enorm marknad och det är inte bara bodybuilders som köper kosttillskott nuförtiden. Men jag tror visserligen att det hjälper med kosttillskott tillskillnad från vad han i artikeln säger. Anledningen till varför inte dem tar är precis som han antyder, att det kan ge utslag på doppingkontroller och då riskerar man gärna inte det.
Användarvisningsbild
biffen
Älskar träning

Inläggav oskarmannen 04 jul 2007, 13:44

Känns lite fel att så många börjar med kosttillskott direkt när de börjar träna. De borde lära sig lite hur man ska äta den "vanliga" maten innan man börjar med kosttillskott. Jag tror inte heller vanligare hobby-gymmare behöver kosttillskott eftersom kroppen kan tillgodose det protein som vi får genom den vanliga kosten och man behöver inte lika mycket i det skedet.
It's all about how you think
oskarmannen
Ny medlem

Inläggav isaj 12 jul 2007, 19:15

Att kosttillskott inte ger någon effekt alls tror jag är uteslutet men jag tror det ger mindre effekt än vad vi tror. Företagen preppar på oss dessa produkter och vi köper så klart, för vem vill inte få mer muskler på kortare tid? Lite oberoende forskning i denna miljonindustri skulle vara intressant!
isaj
Ny medlem

Inläggav levin 29 jul 2007, 22:55

Så länge man får resultat så tycker jag man kan fortsätta om man har ekonomi till det.
levin
Ny medlem

Inläggav danny 30 jul 2007, 22:33

Jag tar kreatin och protein och jag tycker det hjälper för min del.. sen kan ju landslaget säga vad dem vill.
danny
Ny medlem

Inläggav alvarsjo 19 jan 2008, 20:09

Vad säger du till vanliga motionärer och styrketränare, behöver de ta extra proteintillskott?

– Nej det behöver de inte. Ta en kopp choklad, eller ett glas mjölk och en ostmacka, säger Bo Berglund.

Herregud, säger inte det rätt mycket om hans kunnande?

Och han ska vara chefsläkaren för Sveriges Olympiska kommitté!!
Dags att byta kanske?
Senast redigerad av alvarsjo 19 jan 2008, 22:15, redigerad totalt 1 gång.
alvarsjo
Ny medlem

Inläggav levin 19 jan 2008, 20:24

hehe, en kopp choklad och en macka med ost.. det skulle säkert vara mysigt men kanske inte det man behöver som tränande :D
levin
Ny medlem

Inläggav daniel 21 jan 2008, 14:09

för den vanlige motionären, gymmaren så behövs det verkligen inte. Möjligen om man ska satsa på att tävla. Tycker det är mycket viktigare att man får upp ett intresse och kunskap om sin kost innan man börjar med kosttillskottt.
Användarvisningsbild
daniel
Gammal räv

Inläggav piip 22 jan 2008, 22:54

Inte precis, rätt ointressant vad Bo Berglund säger..
Pumpin iron!
piip
Älskar träning

Re: Allt fler tar kosttillskott efter träning

Inläggav passworder 17 feb 2008, 02:00

Det är självklart att det fungerar, det är ju trots allt protein och kolhydrater i gainers och liknande tillskott. Sedan om det är nödvändigt med kosttillskott eller inte, det är en annan historia.
passworder
Ny medlem

Återgå till Styrketräning

Relaterade inlägg